Juanlu Martinez: “Ο εγκέφαλος είναι το πιο σημαντικό”

Δημιουργός του Smartfootball  είναι Juan Luis Martinez Garcia ο όποιος έχει εφαρμόσει την μεθοδολογία σε κορυφαίους συλλόγους ως Τεχνικός Διευθυντής στις ακαδημίες της Εσπανιόλ και της Ντιναμό Μόσχας και ως διευθυντής μεθοδολογίας στην ακαδημία της Ρεάλ Μαδρίτης. Αξίζει να σημειωθεί οτι μετά την 11χρονη θητεία του στην Εσπανιολ αποχώρησε αφήνοντας 13 ποδοσφαιριστές από την ακαδημία στην 1η ομάδα.

Παρακάτω παρουσιάζεται μεταφρασμένη η συνέντευξη που έδωσε στο as.com, την περίοδο που ήταν στην Ντιναμό Μόσχας στην οποία απαντάει σε βασικά ερωτήματα που σχετίζονται με την καινοτόμο μεθοδολογία Smartfootball.

Δημιουργός του Smartfootball  είναι Juan Luis Martinez Garcia ο όποιος έχει εφαρμόσει την μεθοδολογία σε κορυφαίους συλλόγους ως Τεχνικός Διευθυντής στις ακαδημίες της Εσπανιόλ και της Ντιναμό Μόσχας και ως διευθυντής μεθοδολογίας στην ακαδημία της Ρεάλ Μαδρίτης. Αξίζει να σημειωθεί οτι μετά την 11χρονη θητεία του στην Εσπανιολ αποχώρησε αφήνοντας 13 ποδοσφαιριστές από την ακαδημία στην 1η ομάδα.

Παρακάτω παρουσιάζεται μεταφρασμένη η συνέντευξη που έδωσε στο as.com, την περίοδο που ήταν στην Ντιναμό Μόσχας στην οποία απαντάει σε βασικά ερωτήματα που σχετίζονται με την καινοτόμο μεθοδολογία Smartfootball.

“Το σημαντικό στο ποδόσφαιρο είναι αυτό που δεν φαίνεται”

Τι είναι το smartfootball?

Είναι ένα εκπαιδευτικό σύστημα βασισμένο στον εγκέφαλο και σχεδιασμένο για να δημιουργήσει ποδοσφαιριστές έξυπνους και δημιουργικούς.

Και γιατί ο εγκέφαλος? 

Γιατί είναι το πιο σημαντικό όργανο του ποδοσφαιριστή. Όλα όσα κάνει ένας ποδοσφαιριστής κατά τη διάρκεια ενός αγώνα περνούν προηγουμένως από τον εγκέφαλο. Ο εγκέφαλος αναλαμβάνει την αντίληψη, την ανάλυση τη λήψη αποφάσεων… και παρόλο που έχει τόσο μεγάλη σημασία, τον αφήνουμε στην άκρη, τον ξεχνάμε. Στο ποδόσφαιρο, αυτό που είναι πραγματικά σημαντικό είναι αυτό που δεν φαίνεται, αυτό που συμβαίνει στον εγκέφαλο του παίχτη καθώς παίρνει αποφάσεις.

Τι θα πρέπει να γνωρίζουν οι προπονητές για τον εγκέφαλο?

Κυρίως ότι είναι εύπλαστος και μπορεί να αλλάζει, να μαθαίνει κ να ξεμαθαίνει κατά τη διάρκεια όλης του της ζωή.

Και αυτό μπορεί να προπονηθεί?

Και βέβαια. Ο βασικός στόχος των προπονητών και των Ακαδημιών  Ποδοσφαίρου θα πρέπει να επικεντρώνεται στην διαμόρφωση των εγκεφάλων των παιχτών για να τους προσαρμόσουν  στις ανάγκες του ποδοσφαίρου. Μετά από κάθε προπόνηση, αγώνα, απόφαση, επιτυχία, λάθος, συγκέντρωση, ο εγκέφαλος τροποποιείται, αναδιοργανώνεται, ανασχηματίζεται, και όλα αυτά σε σχέση με την εμπειρία που βιώνει. Το τελικό αποτέλεσμα θα εξαρτηθεί από τα γονίδια του, τα λαμβανόμενα ερεθίσματα και την χρησιμοποιουμένη μεθοδολογία.

Αυτή η μεθοδολογία προϋποθέτει μια ρήξη με τον παραδοσιακό τρόπο προπόνησης, έτσι δεν είναι?

Στις μέρες μας στο ποδόσφαιρο δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στη βελτίωση της φυσικής κατάστασης. Ο μυς αντικαθιστά τον εγκέφαλο και δημιουργούνται παίχτες ανίκανοι να χρησιμοποιήσουν το δυναμικό του εγκεφάλου τους. Το αποτέλεσμα είναι ανησυχητικό, σώματα φόρμουλα 1 εγκέφαλοι μοτοσικλέτας. Στο Smartfootball  έχουμε  ξανά φανταστεί  κ ξανά σκεφτεί το ποδόσφαιρο από μια άλλη οπτική.

Είναι αυτό που οι τεχνικοί ονομάζουν ολική μέθοδος: όλα δουλεύονται  με την μπάλα,  έτσι δεν είναι?

Ναι, αλλά πρέπει να προσέχουμε με αυτή την διατύπωση, δεδομένου ότι η παρουσία της μπάλας δεν διαβεβαιώνει τη λήψη  αποφάσεων. Υπάρχουν πολλές ασκήσεις με μπάλα κατά τις οποίες ο εγκέφαλος βρίσκεται σε διακοπές.

 Ο Sergio García θα μπορούσε να είναι ένα παράδειγμα σε σχέση με αυτό που αναφέρεται?

Ο Sergio είναι ένας εξαιρετικός παίχτης που έχει αποθηκευμένες πολλές από τις γνώσεις του σε ένα ασυνείδητο επίπεδο του εγκεφάλου το οποίο του επιτρέπει να αυξάνει την ποιότητα και την ταχύτητα των πράξεων του.

Αν πάντα υπάρχει λήψη αποφάσεων πως δουλεύεται η φυσική κατάσταση?

Η διαφορά ανάμεσα σε έναν καλό και σε έναν κακό παίχτη βρίσκεται στον εγκέφαλο του όχι στις φυσικές του ικανότητες. Δεν υπάρχει η φυσική προετοιμασία. Ένας παίχτης προετοιμάζεται για να βελτιώσει την ποιότητα των απαντήσεων του κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού. Έχουν αφαιρεθεί όλες οι ασκήσεις που έχουν στόχο μόνο τη βελτίωση της φυσικής κατάστασης. Για παράδειγμα έχει εξαλειφθεί η αναλυτική προθέρμανση στη αρχή της προπόνησης, δεν γίνεται πλέον συνεχόμενο τρέξιμο, ούτε ασκήσεις αντοχής, δύναμης, ταχύτητας… Επίσης έχουν εξαλειφθεί οι επίπονες προετοιμασίες πριν την αγωνιστική περίοδο, η φυσική κατάσταση βελτιώνεται πάντα μέσω του παιχνιδιού.

Πως μπορεί να αυξηθεί η ευφυΐα ενός ποδοσφαιριστή?

Αν θέλουμε να φτιάξουμε έξυπνους παίχτες το πρώτο βήμα πρέπει να είναι να τους κάνουμε να σκεφτούν. Ανάμεσα σε άλλα, στις  προπονήσεις οι τεχνικοί δεν πρέπει να δίνουν τις λύσεις στους παίχτες, πρέπει να τους οδηγούν προς τη λύση και να προβληματίζονται μαζί τους χρησιμοποιώντας ερωτήσεις. Ο καλύτερος προπονητής  είναι αυτός που ξέρει να κάνει καλές ερωτήσεις και όχι αυτός που έχει καλές απαντήσεις.

Υπάρξατε μαζί με  τον De la Peña   στην  Espanyol θα ήτανε ένας χαρακτηριστικός παίχτης αυτής της μεθοδολογίας?

Θα ήτανε ένα καλό παράδειγμα ο De la Peña είχε και συνεχίζει να έχει έναν εγκέφαλο διαμορφωμένο και προσαρμοσμένο στις ανάγκες του ποδοσφαίρου, ο οποίος του επιτρέπει να ερμηνεύει την πραγματικότητα με έναν τρόπο ξεχωριστό και να βρίσκει λύσεις δημιουργικές.

Αυτή η μεθοδολογία έχει επιστημονικό υπόβαθρο?

Ναι. Το 2004 παρουσίασα στη Σαραγόσα την διδακτορική μου διατριβή που αποδεικνύει ότι όλες οι παράμετροι της φυσικής κατάστασης μπορούν να βελτιωθούν μέσω των παιχνιδιών εφόσον οι καταστάσεις που παίζονται είναι σωστά ποσοτικά κατανεμημένες. Η ερευνά αυτή διήρκησε 8 χρόνια και συμμετείχαν όλες ο ομάδες βάσης της Εσπανιόλ.

Και τώρα στην Ντιναμό τη δουλειά πραγματοποιείται?

Αυτή την εποχή δουλεύω με τους καλυτέρους νευροεπιστήμονες της Μόσχας. Διεξάγουμε μια έρευνα  στους παίχτες της Ακαδημίας της Ντιναμό Μόσχας και αναλύουμε την συμπεριφορά και την εγκεφαλική δραστηριότητα στην λήψη αποφάσεων μπροστά σε συγκεκριμένα ερεθίσματα του παιχνιδιού. Μια ερευνά που κοστίζει πολύ τόσο σε οικονομικό επίπεδο όσο και σε φόρτο εργασίας αλλά πραγματικά ενδιαφέρουσα όσον αφορά τα αποτελέσματα που αντλούμε.

Τι σας έχει εκπλήξει στον εγκέφαλο?

Τα πάντα. Αλλά με γοητεύει ο ρόλος που  παίζει η μυέλινη στην διαδικασία της μάθησης. Η μυέλινη είναι μια πρωτεΐνη λιπιδική η οποία αυξάνει  την ταχύτητα και την ακρίβεια των γνωστικών και κινητικών διαδικασιών. Η μελέτη της μυέλινης είναι το κλειδί εάν θέλουμε να βελτιώσουμε τη διαδικασία της εκμάθησης οποιασδήποτε ικανότητας. Τα καλά νέα είναι ότι οι προπονητές ποδοσφαίρου μπορούμε να ευνοήσουμε την έκκριση της μυέλινης στον εγκέφαλο των παιχτών μας  κατά την διάρκεια  των προπονήσεων.

Προς τα πού εξελίσσεται το ποδόσφαιρο?

Το ποδόσφαιρο θα εξελιχθεί προς την κατεύθυνση στην οποία θα δοθεί έμφαση. Εάν δοθεί έμφαση στη φυσική κατάσταση, οι ποδοσφαιριστές θα έχουν φυσική κατάσταση και θα αποκτήσουμε  ένα ποδόσφαιρο καλής φυσικής κατάστασης. Εάν δοθεί σημασία στον εγκέφαλο, οι παίχτες θα είναι έξυπνοι  και δημιουργικοί και θα αποκτήσουμε ένα ποδόσφαιρο όμορφο και ελκυστικό.